Yoga

Studio Qualia biedt momenteel volgende vaste yogalessen:

Yoga en Boedhistische meditatie (ism Peter Baert)
Dinsdag 18.00-20.00 uur (beginners), 20.00-22.00 uur (intermediate)

Info: 1 uur yogales gevolgd door 1 uur meditatieles.
Locatie: Centrum de Roos, P.C. Hoofdstraat 183, Amsterdam

Start Up Yoga
Donderdag 10.00-11.15 uur
Info: open basic Critical Alignment yogales
Locatie: School voor Yogasanas, Rustenburgerstraat 233/hs, de Pijp, Amsterdam

Run & Yoga
Zaterdag 16.30 – 18.00 uur (start weer 15 januari 2013)

Info: yogales wordt gecombineerd met hardlopen, meer info hier >>>
Locatie: Critical Alignment Instituut, Conradstraat 8a, Amsterdam Oost

———————————————————————————————-
Critical Alignment Yoga

Tijdens de Critical Alignment Yoga lessen worden asana’s (yoga-oefeningen) ingezet vanuit ontspanning en bewust gebruik van de ademhaling. Eventuele stijfheden of blokkades worden hierdoor effectief aangepakt en opgelost, waardoor er een ervaring kan ontstaan van rust, ruimte en grotere bewegingsvrijheid. Vaak werkt dit niet alleen fysiek maar op ook mentaal vlak door. Met yoga creëer je meer ontspanning in je lichaam en gedachten. Zeer effectief voor mensen die te maken hebben met stress, stijfheid en pijn in nek, bovenrug, schouders en onderrug.

Docent Zita van Wees
De lessen worden gegeven door mijzelf, Zita van Wees. Lees hieronder meer over mijn visie op bewegen.

Dans als bewegingsvorm
Als kind begon ik op mijn zesde met dans. Ik vond het vanaf de eerste dag leuk en bevrijdend, want – geheel onbewust op die leeftijd – met beweging kwam ik in contact met mezelf. De wekelijkse danslessen werden een onlosmakelijk deel van mijn leven.

Een hupje hier, een hupje daar, het is Zita in haar dromen die probeert zo door de kamer heen te komen
(Quote Sinterklaasgedicht van vader)

Inmiddels heb meer dan 20 jaar ervaring in diverse dansstijlen (klassiek, modern, jazz, hiphop, zouk en samba). Op een gegeven moment veranderde mijn interesse van puur dans naar een fascinatie voor de verbinding tussen fysieke en mentaal-emotionele aspecten tijdens het bewegen. Vragen als ‘Hoe vertaalt zich een mentaal beeld in een lichaamshouding?’ en ‘Op welke manier geeft het lichaam vorm aan een emotie?’ begaven mij op een nieuwe zoektocht.

Yoga als bewegingsvorm
Binnen de Critical Alignment Yogalessen van Gert van Leeuwen vond ik een nieuwe tool waarmee ik tijdens mijn zoektocht naar en bewustwording van lichaam en geest een diepere laag kon raken. De nauwkeurigheid en effectiviteit van het principe van Critical Alignment maakten voor mij fysieke invloeden op mentale processen (en visa versa) tastbaar en concreet.

Hardlopen als bewegingsvorm
Hardlopen is mij met de paplepel ingegoten. Thuis werd er regelmatig met de hele familie een rondje door het bos gerend. Tegenwoordig is dat een gezamenlijk jaarlijkse halve marathon geworden. Mijn hele leven heb ik het gezien als een vorm van lichamelijke training én geestelijke ontspanning. In 2011 volgde ik een workshop Chi Running bij Marion Meesters. Zij inspireerde mij om het onderzoek aan te gaan naar de combinatie van hardlopen en yoga, met blessurepreventie en een vrije en ontspannen hardloopvorm als doel.

Beweging als vorm van communicatie
Beweging is voor mij een belangrijke vorm van communicatie. Een manier om in contact te komen met het lichaam en expressie te geven aan de emotione en mentale wereld. Lichaam en geest staan hierin onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar dans voor mij een expressieve communicatievorm is en hardlopen mijn gedachten nieuwe wendingen geven, is yoga een innerlijk dialoog.

Momenteel volg ik het laatste jaar van de opleiding Critical Alignment Yoga bij Gert van Leeuwen.

2 thoughts on “Yoga

  1. Reactie Yoga Break – Alexandra Gerny (www.gerny.nl)

    Zeker als ik het druk heb is het heel fijn om tijdens het werk even een halfuurtje te bewegen. Je stapt even uit je werk, bent bezig met je lichaam. Je spieren, je rug, je schouders ontspannen. Zita begeleidde ons elke keer op een ontzettend aangename manier, zodat iedereen meekon, ongeacht je capaciteiten, ervaringen met yoga of de kleren die je draagt. Heel laagdrempelig dus! En het helpt echt: Je hoofd wordt leeg, je ontspant, je lichaam voelt veel beter, en je kunt veel frisser en rustiger verder werken. Zo’n yogabreak is heerlijk, ik kan het iedereen aanbevelen!

  2. Reactie YogaBreak – Annet Noordik (www.hartelijkgefaciliteerd.nl)

    Het levert een moment van rust op in een vaak drukke werkdag, en weer ‘in mijn lijf’ komen. Dit brengt ontspanning en maakt me bewuster van mijn houding. Doordat de oefeningen eenvoudig en voor een ieder goed te doen zijn, verlaat ik de yogaruimte met energie en een soort van ‘frisheid’, zowel fysiek als geestelijk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s