Waarom is het leven zo gecompliceerd?

Vanmiddag heb ik geluncht met een goede vriend. Gisteren belde hij met een urgente aandringende ondertoon: we moesten heel snel afspreken! Het was duidelijk, hij ‘zat met iets in de maag’ en ‘wist niet wat hij ermee aan moest’.

Na het eerste kopje koffie brak hij los en vertelde zijn verhaal. Het was duidelijk, zijn ‘ding’ niet iets wat makkelijk op te lossen leek. Of waar ik als vriendin nou eens snel een prachtig antwoord op kon bedenken. Dus deed ik wat een vriendin betaamt en luisterde aandachtig.
Wat me opviel was de onrustige blik in zijn ogen en de constante herhaling van de zin ‘aaaah, waarom is het leven zo gecompliceerd?!’. Hij wilde een oplossing. Nu! Meteen! En zeker weten dat het de juiste keuze was. De ultieme oplossing voor zijn rotgevoel.

Terugwandelend naar mijn computer zag ik wederom zijn onrustige blik. Het rondjes draaien in zijn hoofd. En ik dacht: wat zou er gebeuren als hij zijn aanpak omdraait? Het probleem laat voor wat het is en denkt ‘de tijd zal het leren’ en ‘ik sta open voor de oplossing die zich aanbiedt’. Of was dat te makkelijk gedacht? Want tja, hoe doe je dat, LOSLATEN, op het moment dat je emotioneel vol wordt gegrepen door je probleem?

“When you dance, your purpose is not to get to a certain place on the floor. It’s to enjoy each step along the way.” (Wayne Dyer)

Soms kent het leven zijn ogenschijnlijk voorbestemde toevalligheden. Nog namijmerend zit ik weer achter mijn computer en vind ik in mijn mailbox de nieuwsbrief van Dylan Newcomb (Uzazu Foundation – reeds eerder over geschreven in mijn blog). Vandaag heeft hij als thema ‘How to be in flow with your life’.
Graag zou ik zijn blogpost met jullie willen delen (klik op bovenstaande link). En als je gaat kijken, probeer zijn oefening zeker eens uit…

Foto: Lois Greenfield