Ademhaling als stressfactor

De afgelopen jaren heb ik vele aspecten van yoga (zoals het gebruik van visualisaties, houdingscorrecties en het opzoeken van ontspanning) kunnen toepassen in mijn hardlopen. Ik durf te zeggen dat ademhaling één van de meest essentiële onderdelen is van zowel yoga als hardlopen. En eigenlijk van überhaupt het hele leven, toch? Logisch zul je misschien denken, zonder ademhaling geen leven. Gelijk. Maar waarom ademen wij dan vaak zo snel, oppervlakkig, gestressed? Doe het maar eens… leg je handen op je buik, sluit je ogen en ervaar je ademhaling… En? Was deze diep, ontspannen en rustig? Ik durf te wedden dat het overgrote deel van jullie iets anders ervaarde. Ik trouwens ook nog maar al te vaak. Daarom vond ik het zo fijn om op de weblog van Marion Meesters volgende simpele oefening tegen te komen.
Die wil ik graag met jullie delen… (lees verder op de vervolgpagina.)

Wat let je om dit vanaf NU te gaan toepassen?
5 minuten van je dagelijkse leven en mega waardevol. Daarbij gewoon nog lekker ook…

De meeste mensen hebben in rust een te hoge ademfrequentie, een gevolg van stress en druk zijn. Als je dat hebt, verbrand je ook in rust vooral suikers en geen of te weinig vetten. Daardoor voel je je snel moe en heb je te vaak behoefte aan zoetigheid. Mensen hebben soms een ademfrequentie van wel 20 keer per minuut, terwijl 6-8 in rust voldoende zou moeten zijn.
De ademhalingsoefening is als volgt: Je ademt 2 seconden in door je neus, dan 4 seconden uit door je mond of neus en vervolgens neem je 2 seconden rust. Dit herhaal je tot de 5 minuten om zijn. Niet echt moeilijk, maar wel heel effectief. Aangetoond is dat tijdens die 5 minuten je hartslag daalt, je suikerverbranding afneemt en je minder stresshormomen aanmaakt. Je kunt deze oefening ook prima voor het slapen doen, dit zal je nachtrust zeer ten goede komen.

Dus… wat let je om dit vanaf NU te gaan toepassen. 5 minuten van je dagelijkse leven en mega waardevol. Daarbij gewoon nog lekker ook…

Achtergrond Marion Meesters en deze bijdrage:
Afgelopen weekend heb ik een workshop Chi Running gevolgd bij Chi Running Master Marion Meesters, oprichtster van www.loopblessurevrij.nl. Deze loopstijl is zeer interessant voor mensen die te maken hebben met blessures door of tijdens het hardlopen. Daarnaast is Chi Running ontwikkeld vanuit de Tai Chi, waardoor de loopstijl zich kenmerkt door het lichte lichaamsgevoel, het lage energieverbruik, de optimale ontspanning van het lichaam en een ideaal gebruik van de omgeving tijdens het rennen. Resultaat? Beter en sneller lopen, maar vooral veel meer plezier…